hakukoneoptimointi-seo

Hakukoneoptimointi (SEO) vinkit

Hakukoneoptimointi (SEO) vuonna 2018

Tässä artikkelissa on kahdeksan tärkeää pointtia, mihin kannattaa panostaa tänä vuonna hakukoneoptimoinnissa. Mitä SEO lyhenne tarkoittaa? Se on lyhennelmä sanoista ”Search Engine Optimization”.

Haluatko saada sivustollesi enemmän kävijöitä tai tärkeimmät avainsanat paremmille hakusijoituksille?

Hakukoneet ovat vain joukko algoritmeja. Ne etsivät tiettyjä tekijöitä, rankatakseen sivustosi tietyillä avainsanoilla. Meidän pitää auttaa hakukoneita tunnistamaan nämä tietyt avainsanat helpommin.

Googlen algoritmit sisältävät satoja jos ei tuhansia erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen miten sivusto sijoittuu hakutuloksissa.

Se kannattaa muistaa hakukoneoptimointia (SEO) tehdessä, että Googlen pitkäaikainen tavoite on saada hakutermille mahdollisimman relevanttia sisältöä. Tämä on Googlen tulevaisuuden tavoite ja algoritmi muutokset ovat sen mukaisia.

1. Mobiiliresponsiiviset verkkosivut

Oletko koskaan miettinyt, että tarvitsenko mobiiliystävälliset verkkosivut?

Totuus on kuitenkin se, että yli puolet sivustosi kävijäliikenteestä tulee sivuille mobiililaitteella eli puhelimella tai tabletilla. On siis tärkeää, että sivusto toimii hyvin näillä laitteilla.

Mobiiliresponsiiviset verkkosivut on tällä hetkellä tärkein yksittäinen tekijä hakukoneiden silmissä. Mobiililaitteilla tehtävät hakumäärät ovat olleet kovassa nousussa jo useita vuosia ja on nykyään suositumpaa kuin tietokoneella tehtävät haut.

seo vinkki mobiiliresponsiivisuus

2. Sivuston latausaika

Aina ei välttämättä ole tarjolla 4g verkkoa tai 100mbit laajakaistaa. Mitä nopeammin sivustosi lataa, sitä mukavampaa sivustoa on käyttää ja näin parannat luotettavuutta sivustoa kohtaan.

Optimoi verkkosivuston media tiedostot ja poista sieltä kaikki ylimääräinen mikä hidastaa sivustosi latausaikaa.

Ajattele tätä kisana, se kuka tulee ekana maaliin on voittaja.

Voit tarkistaa sivustosi latausajan esimerkiksi täältä: Pingdom

3. Laadukas sisältö

Tee sisällöstäsi laadukasta. Luo sisältösi niin, että se tuo lukijalle aina jotain lisäarvoa. Jäsentele tekstisi pienempiin kappaleisiin, jotta sitä on helpompi lukea. On myös hyvä muistaa kun alkaa luomaan sisältöä, että laatu voittaa määrän. Joten vältä ylimääräistä jaarittelua ja yritä pysyä asiassa.

4. Sosiaalisen median näkyvyys

Ole sosiaalisessa mediassa läsnä. Jaa tärkeää ja hyödyllistä sisältöä seuraajillesi. Älä kuitenkaan spämmää turhia päivityksiä tai tee aina samanlaisia päivityksiä. Pyri tekemään jokaisesta postauksesta sellainen, mikä herättää mielenkiintoa ja jakaa mielipiteitä. Näin postauksesta tulee suositumpi ja se saa enemmän näkyvyyttä. Aktiivinen SOME –päivittäminen auttaa myös parantamaan verkkosivustosi hakukoneoptimointia.

5. Linkkien rakennus: Laatu korvaa määrän

Luo mahdollisimman paljon laadukkaita backlinkkejä. Aiemmin oli tärkeää, että backlinkkejä oli paljon. Nykyään niiden pitää olla mahdollisimman laadukkaita. Jos sivustolla on paljon backlinkkejä, jotka tulevat ei relevanteista lähteistä niin Google näkee sen spämmäämisenä, mikä saattaa pahimmillaan johtaa rangaistukseen.

6. Käytä SSL -salausta sivustolla

SSL salaus on protokolla, millä suojataan tietoliikennettä IP verkon yli. Sillä pyritään estämään arkaluontoisten tietojen päätymistä ulkopuolisten käsiin.

Nykyään Google Chrome selaimen käyttäjille näytetään varoitusta selaimen osoiterivillä, mikäli sivusto ei hyödynnä SSL -salausta.

Google antaa domainille sijoitus boostin, kun se hyödyntää SSL salausta.

seo vinkki ssl

7. Käyttäjäkokemus

Oletko kuullut koskaan sanontaa: Asiakas on aina oikeassa. Sama sääntö pätee myös internetissä: Käyttäjä on aina oikeassa. Tätä ei kannata kuitenkaan ottaa liian kirjaimellisesti, mutta se on hyvä muistisääntö. Yritä palvella asiakasta samalla tavalla netissä kuin kasvotusten.

Pitämällä käyttäjäkokemuksen miellyttävänä ja käyttäjäystävällisenä se tuo asiakkaan takaisin ja takaa paremmat arvostelut.

Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustolla on, niin sitä kauemmin käyttäjä viihtyy sivustolla, mikä taas vaikuttaa sivuston Bounce rateen eli poistumisprosenttiin. Jos sivustolla on suuri bounce rate, niin Google arvioi että sivusto ei ole relevantti ja tämän takia sijoitukset voivat tippua.

8. Google on ykkönen, mutta älä unohda Bingia tai Yahoota

Google on hakukoneiden kuningas, mutta se ei ole saavuttanut tasoa missä kaikki haut tapahtuisivat Googlen kautta.

On vielä käyttäjiä jotka käyttävät mieluummin Yahoota tai Bingiä. Jotkut käyttävät näitä tietämättään, koska se on asetettu selaimen oletushakemistoon eivätkä he edes huomaa hakukoneiden välisiä eroja.

Optimoi sivustosi kaikille suurille hakukoneille ja kasvata sivustosi kävijäliikennettä. Samalla tavalla kun sinullakin on kilpailua, niin Googlella on myös. Sitä kannattaa hyödyntää!

Yhteenveto

Tässä on muutamia SEO vinkkejä millä pääset hyvään alkuun vuonna 2018. Mikäli sinulla on jotain mietteitä tai ajatuksia olisi niistä mukava kuulla. Kommentoi alapuolelle tai ota yhteyttä tästä!

Kommentoi