Kategoriat: SOME
| 2 vuotta sitten

Facebook yrityssivut

By Jaan Pinomaa

Facebook yrityssivut auttavat yrityksiä kehittämään brändin tunnettavuutta. Facebookin kautta yritykseen saa tänä päivänä helpoiten yhteyttä ja moni yritys hyödyntää sitä asiakaspalvelukanavana. Facebook sivu rakentaa luottamusta yritystäsi kohtaan, sieltä voi esimerkiksi lukea käyttäjien arvosteluja ja nähdä että yrityksellä on aktiivista toimintaa.

Yksi yleisimmistä ohjeista liittyen yrityksesi brändäykseen, mitä löydät internetistä on luoda Facebook yrityssivu. Sivuston luonti on helppoa ja ilmaista, ja koska Facebookia käyttää päivittäin yli miljardi ihmistä, niin siellä on hyvä mahdollisuus löytää ja tavoittaa uusia asiakkaita. Sivuston avulla pystyt mainostamaan omia tuotteita tai palveluita kohdennetuille käyttäjille eli siis ihmisille, jotka ovat jo entuudestaan kiinnostuneita samankaltaisista tuotteista tai palveluista.

Esimerkki kohdennetusta käyttäjäryhmästä: Myyt urheilutuotteita ja kohdennat mainontasi sellaisiin ihmisiin ketkä ovat jo valmiiksi kiinnostuneet urheilusta ja liikkumisesta. Todennäköisesti nämä ihmiset ostavat tuotteita enemmän, kuin he jotka eivät urheile tai ole kiinnostuneita liikkumisesta.

Jos et ole vieläkään varma, miksi sinun pitäisi luoda yrityksellesi Facebook sivu, jatka vain lukemista niin muutat mielesi. Artikkelin tavoitteena on opastaa sinua tekemään Facebook yrityssivu vaihe vaiheelta ja neuvoa miten teet sen parhaimmalla mahdollisella tavalla vain 15 minuutissa.

Miksi sinun kannattaa luoda Facebook yrityssivut yrityksellesi:

Luomalla Facebook yrityssivun, sinä annat mahdollisuuden potentiaalisille lukijoille, asiakkaille ja kävijöille tutustua sinuun ja yritykseesi helpommin. Innosta seuraajiasi tuomalla heille lisäarvoa aktiivisilla postauksilla ja kommentoinnilla sekä muista koota sähköpostilista vierailijoistasi.

  1. Se on ilmaista
  2. Tavoita kohdennettu yleisö
  3. Rakenna brändisi tunnettuutta
  4. Käytä Facebookin tilastoja hyödyksi vierailijoistasi
  5. Lisää kävijöitä verkkosivullesi
  6. Paranna verkkosivusi hakukoneoptimointia linkityksillä
  7. Seuraa kilpailijoidesi toimintaa

Vaihe vaiheelta ohje: Kuinka tehdä Facebook yrityssivut

Muista, ennenkuin voit lähteä luomaan Facebook yrityssivua sinulla täytyy olla henkilökohtainen Facebook profiili. Profiilin luonnin jälkeen olet valmis aloittamaan yrityssivun luonnin.

Facebook yrityssivun luonti

Luo Facebook yrityssivut tästä. Linkistä pääset aloittamaan yrityssivun luonnin ja valitsemaan minkälaiset sivut yrityksellesi luodaan. Valitsemalla oikeanlaisen kategorian yrityksellesi saavutat paremman näkyvyyden juuri niille ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita brändisi toiminnasta.

Facebook yrityssivun kategoriat

Esimerkiksi, jos tarvitset yrityssivua yrityksesi verkkosivuillesi, joissa myyt tuotteita tai palveluita niin valitse ”Brändi tai tuote” ja valitse sen alavalikosta ”Verkkosivut”.

Brändi tai tuote kohdan alavalikko

Seuraavassa kohdassa voit lisätä yrityksesi tai brändisi nimen, jonka mukaiseksi yritys sivustosi nimetään. Vahvistat toiminnon painamalla ”Aloita” nappulaa, jolloin se valmistuu.

Kuinka voit muokata Facebook yrityssivun sisältöä?

Nyt kun tiedät miten luodaan Facebook yrityssivu, on aika oppia kuinka sitä muokataan. Alempana olevaa näyttökuva antaa sinulle varmasti monia ideoita sen muokkaus mahdollisuuksista.

Huipulla Marketing yrityssivun alkunäkymä

Sivuston luomisen jälkeen seuraava vaihe on liittää yrityksesi logo tai muu yritystä vastaava kuva vasemmalla ylhäällä olevaan kuva laatikkoon (profiilikuva) ja asettaa taustakuva (kansikuva) seinällesi isompaan laatikkoon sen oikealla puolella. Profiilikuva näkyy muille käyttäjille silloin, kun julkaiset tekstin, kuvan tai jotain muuta yritys seinälläsi. Kuvassa vasemmalla yläreunassa on profiilikuvaksi laitettu Huipulla Marketing logo. Huomioi, että profiilikuvan maksimikoko on 170 x 170 pikseliä.

Huipulla Marketing Facebook yrityssivun kansikuvana on ihminen, joka seisoo toisen vuoren huipulla ja katselee kauempana olevaa vuorta. Huomioi, että kansi kuvan maksimikoko on Facebook yrityssivun seinällä 820 x 312 pikseliä.

Yrityssivun seinällä voit muokata ja lisätä myös paljon erilaisia tietoja yrityksestäsi kuten yleisiä tietoja, tarinaa, yrityksen tietoja, yhteystietoja ja muita lisätietoja.

Yrityssivun julkaisu seinä

Kuten omassa Facebook profiilissa, tämä on seinä, johon voit julkaista asioita muiden nähtäviksi. Seinällä voi jakaa tekstiä, kuvia, videoita, jaettuja linkkejä, tehdä kyselyitä yms. Pelkän tekstin kirjoittaminen julkaisuun on tylsä ja tehoton tapa saada muilta huomiota siihen. Yhdistämällä julkaisuun muitakin elementtejä kuin pelkän tekstin voi siitä saada luotua huomattavasti kiinnostavamman. Luovuutta käyttämällä saat julkaisuista kiinnostavamman ja näin se saa myös enemmän näkyvyyttä. Kannattaa myös puhutella yleisöä esimerkiksi kysymyksillä ja rohkaista lukijoita keskustelemaan aiheesta.

Muokkaa yrityssivua

facebook yrityssivun asetusten muokkaus

Kun haluat muokata yrityssivua mene ”Asetukset” välilehdellä ja sinulle aukeaa lista vaihtoehdoista mitä kaikkea voit sivuilla muokata.

Käytä yrityssivua profiilina

Jokin aika sitten, Facebook lisäsi uuden toiminnallisuuden sivuihin ja sen avulla sivua voi käyttää kuten normaalia profiilia. Sen avulla voit käydä tykkäämässä muista Facebook sivuista ja kommentoida niihin yritysprofiililla. Yrityssivuun ei voi lisätä kavereita niin kuin tavallisessa profiilissa, mutta sen avulla voit kuitenkin markkinoida yritystä laajemmalle yleisölle. Sen avulla voit ylläpitää keskustelua ja auttaa kiinnostuneita ihmisiä vastaamalla vierailijoiden kysymyksiin nopeasti ja helposti.

Yrityssivun hakukoneoptimointi

Käyn vielä nopeasti läpi muutaman asian, jonka avulla saat parannettua hakukoneoptimointia Facebook yritys sivuilla.

Luo käyttäjänimi sivullesi:

Luomalla käyttäjänimen sivullesi ihmiset löytävät sinut helpommin, koska URL-osoitteesi muuttuu silloin käyttäjänimesi mukaiseksi.

Facebook yrityssivun käyttäjänimen luominen

URL-osoite ennen käyttäjänimen luomista:

URL-osoite käyttäjänimen luomisen jälkeen:

Lisää lyhyt kuvaus:

Lisätietoja osuuden kohdassa täytettävä ”Tietoja” kohta on parempi täyttää kuvaamaan mitä yrityksesi tekee lyhyesti, sillä se näkyy Googlen hakukoneille ja sen avulla voi hakukoneoptimoida Facebookin yrityssivuja löytymään paremmin Googlen hakukoneen kautta.

Mene Facebook yrityssivun ”Tietoja” osuuteen.

Facebook tietoja osuus

Sen jälkeen rullaa alaspäin sivua kohtaan, jossa lukee ”Lisätietoja” ja kirjoita kuvaus yrityksestäsi ”Tietoja” kohtaan.

facebook lisätietoja kohdan tietoja osuus

Lisää painike sivullesi:

Taustakuvan alla on paikka ”Lisää painike” painikkeelle, johon saat liitettyä yhden ominaisuuden. Esimerkiksi voit nappulalla johdattaa kävijäsi suoraan yrityksesi verkkosivuille tai soittaa annettuun numeroon. Me Lisäsimme painikkeeseen ohjauksen yrityksemme verkkosivuille.

Facebook lisää painike

Täytä yrityksesi tietoja:

Nykyinen Facebook design näyttää yrityssivun etusivulla yrityksen tärkeitä tietoja, kuten yrityksen alan, sijainnin, puhelinnumeron, verkkosivuston ja työajat. Nämä kentät kannattaa täyttää, koska Google kiinnittää enemmän huomiota sivuihin, jotka sisältävät kunnollisia yhteystietoja. Tämän ansiosta ne tulevat löytymään paremmin hakukoneessa.

Yhteystietoihin on hyvä linkittää yrityksen verkkosivujen osoite eli URL. Se auttaa vierailijoita löytämään verkkosivuillesi ja luo lisää liikennettä kiinnostuneilta vierailijoilta.

Mikäli koet, että tarvitset apua Facebook sivuston pystyttämiseen, markkinointistrategiaan tai mihin vaan. Ota rohkeasti yhteyttä meihin tästä ja suuntaa kohti Huippua.