adwords-mainonta-vs-hakukoneoptimointi

AdWords mainonta vs Hakukoneoptimointi

Mitä on Googlen AdWords mainonta?

Jos digitaalinen markkinointi on sinulle uutta, niin ei hätää – olet tullut oikeaan paikkaan. Olet saattanut törmätä sellaisiin termeihin kuin PPC, CPC, CPA, CPM eikä sinulla ole mitään hajua mitä nämä lyhenteet tarkoittavat. Tämän postauksen ”AdWords mainonta vs hakukoneoptimointi” on tarkoitus selventää asioita sinulle.

Google AdWords on mainospaikka jonka omistaa Google. Mainostaja voi käyttää tätä paikkaa lisäämällä sinne oman mainoksensa, joka näkyy Googlen hakutuloksissa ja esimerkiksi Youtubessa tai Gmailissa.

Mainostajana sinä voit valita kahdesta eri vaihtoehdosta. Joko maksat vain silloin kuin mainostasi klikataan eli CPC(Cost Per Click) tai maksat silloin kun ihmiset näkevät mainoksesi eli CPM (Cost Per Mille).

AdWords mainonta
Google AdWords mainonta

AdWords mainonta toimii niin kuin iso huutokauppa, missä mainostajat kilpailevat toisiaan vastaan hintatarjouksilla, mainosten laadulla ja mainosten merkityksellisyys yhdessä vaikuttavat mainostesi näkyvyyteen ja hintaan.

Mitä on Hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi eli SEO:n tehtävänä on nostaa sinun sivustosi näkyvyyttä suosituimmilla hakukoneilla kuten Google, Yahoo ja Bing. Saavuttaaksesi parempia sijoituksia hakukoneissa täytyy sivustosi olla hakukoneystävälliset.

Hakukoneoptimointi seo
Hakukoneoptimointi seo

Hakukoneystävällisyys tarkoittaa sitä että hakukone robotit voivat ”lukea” sivustoasi helposti, sivut ovat nopeat ja helppokäyttöiset. Tulen kirjoittamaan kokonaan oman postauksen hakukoneoptimoinnista, missä käsitellään yleisesti hakukoneoptimointia ja muutamia vinkkejä mitkä itse olen todennut toimiviksi.

AdWords VS hakukoneoptimointi

Nyt kun on selvitetty yleisellä tasolla mitä on adwords –mainonta ja hakukoneoptimointi niin voimme alkaa vertailemaan niitä keskenään.

  • AdWords mainonta kohdistuu vain Googlen omaan hakuverkkoon kun taas Hakukoneoptimointi vaikuttaa kaikkiin hakukoneisiin.
  • AdWords mainonta on maksullista kun taas hakukoneoptimointi liikenne on ilmaista.
  • AdWords mainos ilmestyy Googlen hakutulosten yläosaan näkyvälle paikalle.
  • Hakukoneoptimointiin joutuu nähdä paljon vaivaa noustakseen kärkisijoille ja saadakseen enemmän kävijöitä sivulle.
  • AdWords mainonnassa on helppoa laskea sen kannattavuus. Hakukoneoptimointi tämän seuraaminen on vähän haastavampaa, koska siihen vaikuttaa useampi tekijä kuin vain kulutus ja tuotto.
  • Kun keskeytät Adwords –kampanjan niin samalla keskeytät myös liikenteen sivustolle. Hakukoneoptimointi jatkaa liikenteen ohjaamista sivustolle pitkäaikaisesti.
  • AdWords mainonnan voi kohdistaa moneen eri avainsanaan, kun taas hakukoneoptimoinnissa kannattaa keskittyä vain tärkeimpiin hakutermihin.

Kumpi on parempi vaihtoehto sinun alallesi?

Uusien yritysten kannattaa aloittaa Google AdWords –mainonnalla, koska sillä saadaan näkyvyyttä ja tuloksia aikaan lyhyessä ajassa. Hakukoneoptimointi on pidemmän aikavälin sijoitus, joka oikein tehtynä voi tuottaa erinomaisia tuloksia.

AdWordsin suurin etu verrattuna hakukoneoptimointiin on, että tuloksia saadaan aikaa nopeammin. Sinun täytyy maksaa jokaisesta sivuilla vierailijasta joka tulee AdWordsin kautta, mutta jos kampanja on tuottava – niin se on enemmänkin sijoitus.

AdWords on hyödyllinen uusille yrityksille ja startupeille, jotka haluavat saada sivustolle kohdennettua liikennettä, tavoitteena tehdä myyntiä, löytää uusia asiakkaita. Tämä onnistuu vain silloin kun käyttää AdWordsia viisasti ja varovasti. On helppoa aloittaa AdWords kampanja ja alkaa kuluttamaan rahaa, mutta jos et tarkastele ja optimoi kampanjaasi tulet todennäköisesti vain häviämään rahaa.

Vaikka on helppoa aloittaa adwords –mainonta, mutta jos et tiedä mitä oikeasti pitäisi tehdä, kannattaa säästää aikaa rahaa ja palkata ammattilainen joka tekee sen puolestasi. Saat varmasti laadukkaan kampanjan, eikä rahaa pala turhiin klikkeihin. Lisäksi saat itse keskittyä oman liiketoimintasi kehittämiseen.

Adwords mainonta ja hakukoneoptimointi samaan aikaan?

Pelkästään hakukoneoptimointiin keskittyvät yritykset sanovat että kun on hyvät sijoitukset maksuttomissa hauissa, ei silloin tarvita adwordsia. Tämä on väärä lähestymistapa. Vaikka olisi hyvät sijoitukset, kannattaa silti kokeilla Adwords mainontaa ja tarkastella onko kampanja tuottava. Jos kampanja on tuottava niin ei siitä haittaakaan voi olla.

Kumpi on parempi markkinoinnissa?

Vastaus on että molemmat. Käytä Adwordsia silloin kuin haluat saada liikennettä nopeasti. Hakukoneoptimointi, sisältömarkkinointi ja sosiaalisen media auttavat sinua saamaan lisää orgaanista liikennettä sivustolle.

Adwords ja hakukoneoptimointi eivät ole kilpailijoita keskenään, mutta yhdessä käytettynä ne ovat digitaalisen markkinoinnin kaksi tehokkainta työkalua, jotka auttavat sinua kasvattamaan asiakaskuntaasi. Ota meihin yhteyttä tästä, ja me laitamme yrityksesi verkkonäkyvyyden Huipulle.

Kommentoi